Artykuły biznesowe, finansowe, z ekonomii. Zabdaj o swoją Spółka zoo !

Kłopotliwi słuchacze

Omówimy teraz typy kłopotliwych słuchaczy oraz techniki ich neutralizowania, rozbrajania i minimalizowania ich wpływu na przebieg prezentacji. Musimy zdawać sobie sprawę, że w każdej większej grupie słuchaczy znajdzie się przynajmniej jeden oryginał. Ponadto powinniśmy przyjąć do wiadomości, że podczas godzinnej prezentacji nie zmienimy czyichś nieprzyjaznych opinii wobec firmy, produktu, usługi czy pomysłu.

Możemy jednak zneutralizować wpływ takiej osoby na przebieg prezentacji. Ponadto nawet „normalni” słuchacze nie zawsze muszą się z nami zgadzać. Prezenter musi mieć realistyczne oczekiwania względem publiczności. Jeśli podczas analizy publiczności zorientuje się, że na widowni może pojawić się „kłopotliwy” słuchacz, będzie przygotowany na padające z widowni uwagi w stylu: „To nie może się udać”.

Pewnego razu robiłem prezentację dla grupy słuchaczy, którzy z początku słuchali uważnie i z zainteresowaniem. Po kilku jednak minutach pewien mężczyzna podniósł rękę do góry i powiedział, że większość tego, co powiedziałem, to „gówno prawda”. Zrozumiałem, że mam trzy możliwości ustosunkowania się do tak miłej wypowiedzi:

– 1. Mogę zdenerwować się i powiedzieć słuchaczowi, co sądzę na temat jego wychowania, łub coś równie dosadnego. Poczułbym się wspaniale, ale wiedziałem, że pozostali słuchacze cały czas oceniają moje zachowanie i gdybym tak zrobił, mógłbym stracić ich sympatię.

– 2. Mogę zapytać słuchacza, dlaczego tak uważa, i wdać się z nim w dyskusję mającą na celu przekonanie go, że może jednak mam coś wartościowego do powiedzenia. Jednak takie zachowanie do niczego by nie doprowadziło.

– 3. Mogę odpowiedzieć słuchaczowi, że jego obserwacje są interesujące i jeśli miałby czas, chętnie podyskutowałbym o nich na osobności po zakończeniu prezentacji.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.