Artykuły biznesowe, finansowe, z ekonomii. Zabdaj o swoją Spółka zoo !

Problemy pojawiające się w firmie

Armstrong mocno wierzy w sens wcześniejszego przygotowywania różnorakich historii, które można później wykorzystać. Porównując komunikację za pomocą opowiadania z komunikacją marketingową, powiedział: „Wiele osób myśli sobie: »Nie mam czasu, szybko wyklepię tę historię i z głowy«. No cóż, jeśli chcemy komuś sprzedać jakiś pomysł, musimy go dobrze zaprezentować. Jeśli chcemy sprzedać komuś jakąś historię, również musimy ją dobrze zaprezentować”. Oto dwie wskazówki, w jaki sposób możemy skutecznie wykorzystać opowieści w relacjach zawodowych:

– 1. W pracy powinniśmy opowiadać historie raczej krótkie, realistyczne i bezpośrednie w przekazie. Ważne jest również, aby wyjaśniały jakieś zagadnienie.

– 2. W pracy zazwyczaj panuje napięta, pełna stresu atmosfera. Słuchacze nie mają czasu do stracenia. Dlatego opowieści powinny oferować im jakieś korzyści, na przykład przekazywać nowe informacje, pokazywać nowy sposób myślenia, zachęcać do osiągania celów, uzasadniać to, czym słuchacze się zajmują, lub po prostu poprawiać im nastrój. Pomyślmy o rzemieślnikach pracujących z Michałem Aniołem.

Zwróćmy uwagę na problemy pojawiające się w firmie w związku z różnymi projektami, sytuacjami, zagadnieniami czy relacjami, w których rozwiązaniu nasze historie mogłyby pomóc. Często bywa tak, że sama czynność opowiadania historii, abstrahując od ich zawartości merytorycznej, pobudza do wymyślania innowacyjnych rozwiązań. John Ward, konsultant specjalizujący się w czymś, co dyplomatycznie nazywa on kreatywną komunikacją (zamiast opowiadaniem historii), uważa, że takie opowieści pomagają profesjonalistom stworzyć własną wizję czegoś. Proces ten porównuje do „umiejętności patrzenia ponad punktami”, nawiązując do słynnej łamigłówki. W kwadracie znajduje się dziewięć punktów (trzy rzędy po trzy punkty). Trzeba połączyć wszystkie punkty czterema liniami, bez cofania ołówka i przerywania rysowania.

Ward uważa, że opowieści uruchamiają pewien szczególny rodzaj myślenia, którego wynikiem mogą być przełomowe rozwiązania: „Opowieści mogą wspomagać »patrzenie ponad punktami«, ponieważ pobudzają emocje i wyobraźnię”. Uważa on, że opowiadanie historii jest bardzo skuteczne, zwłaszcza podczas rozwiązywania problemów komunikacyjnych. Oto, co proponuje: „Najpierw zastanówmy się, w jakich obszarach działalności firmy są zlokalizowane problemy komunikacyjne. Następnie znajdźmy historię, która ilustruje taką sytuację, lub poszukajmy odpowiedniego przykładu wewnątrz firmy”.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.