Artykuły biznesowe, finansowe, z ekonomii. Zabdaj o swoją Spółka zoo !

Procesy koncentracji, fuzji i rozrostu gigantów w biznesie cz. II

Jednocześnie firmy te, produkujące bądź świadczące usługi masowo, wykorzystują tzw. efekt skali: koszty względnie stałe3 rozkładają się na ogromną liczbę wyrobów (usług), co sprawia, że przy względnie niskich cenach osiągają one znaczne masy zysków.

Połączenie walorów innowacyjności światowych potentatów, konkurencyjnych cen i „jakości totalnej” prowadzi do tego, że są one z reguły „nie do pobicia” i nie do zastąpienia przez większą nawet liczbę średnich i małych firm.

Siła dużych i bardzo dużych firm tkwi również w fakcie, że nie tylko dostosowują się one do oczekiwań i wymagań rynku, ale również ten rynek aktywnie kształtują zmieniają istniejące oczekiwania i wymagania, kreują nowe potrzeby, nową modę, nowe gusta, a nawet nowy styl życia Dysponując dużymi środkami, mogą to czynić poprzez naciski na polityków, media, reklamę, a nawet (do pewnego stopnia) poprzez mity, literaturę i sztukę.

Z drugiej strony giganty wykazują, silną nieraz, skłonność do „obchodzenia” reguł gospodarki rynkowej. Wykorzystując swoją siłę i powiązania, często po zniszczeniu konkurencji mniejszych firm, zawierają z innymi potentatami różnego rodzaju nieformalne porozumienia dotyczące podziału rynków i sfer wpływów, wymuszają korzystne dla siebie uprzywilejowania prawne, finansowe (podatkowe, celne itd.), szczególnie korzystne kontrakty i zamówienia rządowe, korumpują polityków, niekiedy nawet prowokują agresję gospodarczą i wywołują bądź katalizują wojny. Tak więc kreują one stosunki właściwe dla oligopoli, a to ma już niewiele wspólnego z klasyczną gospodarką wolnorynkową i zasadami fair play, pozostawionymi dla ortodoksyjnych teoretyków ekonomii i dla mniejszych firm.

Podobne Artykuły

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.